Sunt multe tipuri de placute de frana. compozitia lor difera. Placutele de frana pot fi fabricate din materiale compozite, pot fi ceramice sau metalice. Ele pot face parte din diverse sisteme de franare, unele solicitandu-le mai mult, altele mai putin. Caldura la care sunt supuse aceste placute de frana este, de asemenea, un factor care decide viata lor. Presiunea si forta de frecare influenteaza si ele viata unui set de placute de frana.
Placutele de frana precum si intregul sistem de franare al masinii, sunt componente care lucreaza din greu intr-un vehicul.
placute de frana |
Revenind la materialele din care sunt confectionate anumite tipuri de placute de frana, putem analiza caracteristicile care influenteaza viata unei placute de frana:
- placute de frana organice: sunt fabricate din fibre non-metalice lipite intr-un material compozit. Acest material este tratat cu elemente modificatoare de frictiune, inclusiv grafit si pudra de metal. Se mai adauga materiale de umplutura ce au rolul de a reduce zgomotul si de a spori transferul de caldura;
- placute de frana semi-metalice: sunt un amestec de materiale organice si metale (de la otel si fier pana la cupru). Acestea sunt mai tari s au o rezistenta sporita la caldura;
- placute de frana metalice: sunt realizate dintr-un amestec de metale presate. Se foloseau pe vremuri doar in sporturile auto de performanta. Avansul tehnologiei placutelor de frana organice si semi-metalice le-a transformat pe acestea in produse "expirate";
- placute de frana sintetice: sunt de fapt cele ceramice. Ele sunt realizate dintr-un compozit de material non-metalic sau non-organic, de obicei folosindu-se fibra de sticla sau fibre aramid. Acestea cantersc de obicei jumatate din greutatea normala, sunt mai rezistente, au o eficienta mai mare atat la cald cat si la rece, insa, in acelasi timp, costa si de aproape 2 ori mai mult.
placute de frana |
Cele mai bune performante de franare le au placutele de frana organice. Dar aceste performante inseamna si o uzura mai rapida decat in cazul celorlate tipuri de placute de frana. De aceea acestea rezista cel mai putin dintre cele 4 categorii enumerate mai sus.
Placutele de frana semi-metalice se intalnesc acum pe majoritatea masinilor, sunt mai tari, rezista mai mult, insa nu au o eficienta de franare similara cu cele organice. Acelasi lucru este valabil si pentru placutele de frana ceramice, desi am putea spune ca ele tin un pic mai mult, daca soferul este dispus sa plateasca un pret mai mare pe ele si sa aibe o distanta de franare un pic mai mare, in conditii normale de condus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu