duminică, 28 noiembrie 2010

Placute de frana: Ceramic versus metalic (partea a doua)

Placutele de frana metalice sau din materiale compozite (NAO), asa cum mai sunt ele numite, au unele avantaje asupra placutelor de frana ceramice dar aceste avantaje nu pot fi contrabalansate de catre dezavantaje. Aceste dezavantaje sunt evidentiate in special de catre placutele de frana ceramice.
Placutele de frana metalice au caracteristici excelente de disipare a caldurii dar tind sa aiba alte probleme care le fac sa fie mai putin preferate decat versiunile ceramice ale placutelor de frana.


Zgomotul. Placutele de frana metalice sunt zgomotoase. Zgomotul la franare poate fi urmarit inapoi pana la vibratia produsa de miscarea placutelor de frana datorita subtierii discului si datorita jocului diferitelor componente ale ansamblului de franare (etrier, pistonase, disc).Placutele de frana ceramice, si ele afectate de aceleasi vibratii, produc un zgomot imperceptibil de catre urechea umana avand o frecventa foarte inalta. Zgomotul tot este produs doar ca noi nu-l putem percepe. Suprafata mai putin dura a placutelor de frana ceramice ajuta la absorbtia vibratiilor intr-o masura mult mai mare decat cea a placutelor de frana metalice conventionale.


Uzura. Placutele de frana metalice 'mananca' discul. Aici problema este cauzata de faptul ca placutele de frana metalice au o compozitie mult mai dura decat alte tipuri de placute de frana. Cand placuta de frana intra in contact cu discul, acesta se va uza impreuna cu ea, pe suprafata de contact.
Placutele de frana ceramice sunt mult mai fine din punct de vedere al compozitiei si atunci cand intra in contact cu discul, nu il uzeaza. Deoarece au o toleranta a temperaturii mai mare, placutele de frana ceramice nu se vor uza atat de repede precum placutele de frana metalice.


Praful. In urma contactului placutei de frana metalice cu discul rezulta o cantitate considerabila de particule de praf foarte fin, care se depune pe suprafata jantei. Deoarece materialele din care sunt fabricate placutele de frana metalice sau compozite au caracteristici electrostatice, particulele de praf rezultate sunt atrase de metalul din janta si din ansamblul sistemului de franare. Astfel, rezulta o depunere de culoare neagra pe interiorul jantei si pe etrier.
Placutele de frana ceramice nu au proprietati magnetice care sa conduca praful sa fie atras de catre janta astfel incat exista mai putin probabil sa apara depuneri. Praful rezultat are de asemenea o culoare gri deschis si nu negru, asemenea placutelor de frana metalice. In cazul in care totusi o parte din praf se depune pe janta, el este mai putin vizibil.

Caldura. Placutele de frana metalice stralucesc pe o plaja de temperaturi foarte variata. Acestea functioneaza optim atat la o temperatura in utilizare joasa cat si inalta. Placutele de frana metalice au tendinta sa retina mai mult caldura iar frana incepe sa dea semne de slabiciune datorita lichidului de frana ce are o temperatura de fierbere.
Singura slabiciune a placutelor de frana ceramice este eficienta scazuta la o temperatura joasa. Acestea trebuie sa treaca printr-un proces de incalzire prin cateva franari succesive. Dupa ce ating un nivel de temperatura adecvat, functioneaza optim. Tododata placutele de frana ceramice nu retin caldura, deci se recupereaza mult mai repede dupa o succesiune de franari in forta, prevenind fierberea lichidului de frana si slabiciunea sistemului de franare.


Pretul. Concluzia este aceea ca placutele de frana ceramice functioneaza mai bine si ajuta la o oprire eficienta indiferent de conditii dar exista si cateva inconveniente, cum ar fi pretul platit pentru o asemenea performanta.

Placute de frana Dacia Logan

In vreme ce un set de placute de frana Ferodo pentru o Dacia Logan costa aproximativ 90RON, costurile pentru echiparea unui Logan cu un sistem de franare bazat pe placutele de frana ceramice sunt destul de mari. Chiar daca autoturismul dispune de un sistem compatibil cu placutele de frana ceramice, pretul acestora este cu cel putin 30% mai mare, in functie de nivelul de performanta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu