Gama de materiale folosite la fabricarea placutelor de frana variaza de la asbest la formule organice si semi-metalice. Fiecare astfel de material are avantajele si dezavantajele sale legate de folosirea in diverse conditii de mediu, legate de uzura, zgomot si capabilitatea de a frana.
Cele mai eficiente placute de frana se dovedesc a fi cele fabricate din compusi semi-metalici care ofera, pe langa forta de franare superioara, si o capacitate ridica de a dispersa caldura. Dezavantajul major al placutelor de acest tip consta in faptul ca ele genereaza un zgomot sensibil mai ridicat.
Placutele de frana din ceramica se comporta mai bine la temperaturi ridicate, taind din efectul de fading. De asemenea, acest tip de placute de frana se uzeaza mai greu si produc mai putin praf si zgomot, ceramica emitand un zgomot la frecare care nu se afla in gama de frecvente ce urechea umana le poate receptiona. Totusi placutele de frana ceramice sunt potrivite doar in aplicatiile usoare si nu sunt potrivite autovehiculelor (camioanelor) grele, nici macar celor medii.
Exista unele norme guvernamentale care restrictioneaza folosirea anumitor materiale in procesul de fabricatie al placutelor de frana. Spre exemplu, in SUA, folosirea cuprului la fabricarea acestora este foarte limitata de catre legile tarii. De asemenea, folosirea compusilor de antimoniu este monitorizata foarte atent.
In trecut, asbestul era un material preferat in procesul de fabricare al placutelor de frana intrucat acesta prezinta o buna capacitate de a dispersa caldura. Dar datorita faptului ca acest material este daunator sanatatii umane, in prezent cele mai multe placute de frana sunt realizate din fibre minerale, celuloza, aramid, poliacrilonitrile, fibra de sticla, otel si fibre de cupru. In functie de proprietatile acestor materiale variaza si gradul de uzura al discurilor de frana. Aceste proprietati sunt practic o medie intre performanta de franare si longevitate.
Placutele de frana cu coeficient mare de frecare ofera o franare mai buna cu un efort mai scazut de apasare a pedalei de frana. Acestea, insa, au tendinta de a-si pierde din eficienta la temperaturi ridicate, marind astfel distanta de franare. Placutele de frana cu un coeficient mai mic si constant de frecare nu-si pierd eficienta de franare la temperaturi inalte, insa au nevoie de o forta de apasare a pedalei de frana mai mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu